Wystawa Teresy Tyszkiewicz w Paryżu

Utworzono 07 września 2017 przez Red. VP

Zapraszamy na wystawę Teresy Tyszkiewicz – jednej z najbardziej wpływowych współczesnych artystek europejskich, zorganizowaną przez Galerię Anne de Villepoix i Fondation Common Room.

Wernisaż w sobotę 9 września w godz. 18.00-21.00.
Wystawa potrwa do 4 listopada 2017.

Teresa Tyszkiewicz, fot. z archiwum artystki

Teresa Tyszkiewicz urodziła się w 1953 roku w Ciechanowie. Ukończyła studia na Wydziale Mechaniczno-Technologicznym Politechniki Warszawskiej (1974-1978). Od 1982 roku, wraz z mężem Zdzisławem Sosnowskim, również artystą, mieszka we Francji.

Pierwsze filmy zrealizowała właśnie z nim: Goalkeeper (1975/77); Stałe zajęcie/Permanent Position (1978/79); Druga strona (1979/90). Oprócz filmu, jej domeną są: performance, malarstwo i rysunek. Zadebiutowała w 1978 roku. Do 1981 r. związana była z artystami skupionymi wokół Galerii Współczesnej w Warszawie. Jej twórczość była prezentowana na wielu wystawach w galeriach w Polsce, między innymi w warszawskiej Zachęcie (Jesteśmy w 1991 r., czy Szpilki w 1998 r.), jednak dopiero niedawno stała się obiektem pogłębionych studiów i analiz. We Francji, gdzie artystka mieszka i pracuje od lat 80-tych, jej twórczość wzbudzila nie mniejsze zainteresowanie, czego dowodem były liczne wystawy. W 2012 roku, wystawa Intense proximité (Intensywna bliskość), zaprezentowana podczas paryskiego Triennale sztuki współczesnej w Palais de Tokyo, potwierdziła status artystki, wpisując tworzone przez nią filmy eksperymentalne w krąg aktualnej problematyki sztuki współczesnej.

Zrealizowane przez Teresę Tyszkiewicz filmy na taśmie 16 mm: Stałe zajęcie (1978/79), Druga strona (1980), Dzień pod dniu (1980), Ziarno (1980), Oddech (1981), Wyobrażenie i gry (1981), Stadium (1981), Epingle (1994), to zapis performance’ów artystki, i – jak sama przyznaje – „obrazy wyobraźni w ruchu”, które niczym zmysłowe rytuały – pod wpływem różnych bodźców i impulsów – pozwalają ujawnić emocje, wewnętrzne procesy i podświadome pragnienia. W filmach tych ciało artystki jest podstawowym narzędziem ekspresji artystycznej, pozwalającym na „doświadczanie materii”; medium pomiędzy otaczającym światem i wyobraźnią autorki. Jak przyznaje Tyszkiewicz: „W moich filmach nie bardzo mogę znaleźć inne narzędzie, jak moje fizyczne ja, ponieważ pomysł zawsze chcę nakreślać sobą”.

Po przyjeździe do Francji w 1982 r., Tyszkiewicz zaczęła rozwijać koncept, który narodził się już w Polsce pod koniec lat 70-tych: zaczęła posługiwać się szpilkami krawieckimi i komponować z nich obrazy. W ten sposób powstało zupełnie nowe tworzywo artystyczne, a wbijane szpilki – funkcjonujące samodzielnie bądź połączone z innymi technikami artystycznymi czy z fotografiami, tworząc w ten sposób specyficzne reliefy i struktury bądź kompozycje asamblażowe – stały się gestem twórczym i narzędziem tak charakterystycznego dla artystki języka plastycznego. Jak przyznała po latach artystka odnośnie praktykowanego przez siebie „malarstwa szpilkowego”: „Ten biedny przedmiot stał się dla mnie magiczny. Ukłucie, opór i chęć, aby go zwalczyć. Szpilka prowokuje mnie i wywołuje nowe propozycje. Jest łagodna po ujarzmieniu, ale w trakcie pracy boję się, bo jest niebezpieczna, atakująca. Może symbolizuje zmaganie z przeszkodami”.

Prace Teresy Tyszkiewicz znajdują się w wielu kolekcjach publicznych i prywatnych, m.in. w Musée d’Art moderne de la Ville de Paris, Fonds National d’Art Contemporain oraz Fondation Camille w Paryżu.

GALERIE ANNE DE VILLEPOIX
43, rue de Montmorency – 75003 Paris
Tél : 01 42 78 32 24
info@annedevillepoix.com
www.annedevillepoix.com
wtorek-sobota: 10.00-19.00
WSTĘP WOLNY

Komentuj...

*



środa, 20 wrzesień, 2017

  • Pogoda w Paryżu


    6°C
    Bezchmurne niebo

    Dzisiaj:
    18°C / 9°C
     
    czwpiąsobnieponwto
    21°20°21°23°21°21°
    11°10°12°11°11°
  • Kurs walut

  • Ogłoszenia

  • Newsletter Vector Polonii

  • Partner: ASSOCIATION YOT-ART