Rzeźby Igora Mitoraja w Pompejach

Utworzono 26 czerwca 2016 przez Red. VP

Mitoraj KRKOd 15 maja br. do 8 stycznia 2017 roku na terenie wykopalisk archeologicznych we włoskich Pompejach (Scavi di Pompei) eksponowane są rzeźby Igora Mitoraja – wybitnego polskiego rzeźbiarza. Wystawę, zatytułowaną „Mitoraj a Pompei” zainaugurowali 14 maja prezydent Włoch Sergio Mattarella oraz minister kultury i sztuki Dario Franceschini, podkreślając, iż zaprezentowanie rzeźb w tym właśnie miejscu było marzeniem Mitoraja. Retrospektywa prezentuje 30 monumentalnych rzeźb z brązu autorstwa polskiego artysty, rozmieszczonych wśród ruin starożytnego miasta, zniszczonego przez wybuch Wezuwiusza w 79 roku, i niesamowicie współgrających z otoczeniem. Wielu turystów przyjeżdża na południe Włoch, by podziwiać ten zaskakujący spektakl w plenerze.

Igor Mitoraj (ur. w 1944 r.) studiował malarstwo pod kierunkiem Tadeusza Kantora na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Po studiach, w 1968 r. wyjechał do Paryża, gdzie studiował w École nationale supérieure des beaux-arts i gdzie zajął się rzeźbą. Od 1983 r. mieszkał i pracował w Pietrasanta we włoskiej Toskanii, w pobliżu słynnej Carrary, znanej z wydobywanego tu białego marmuru (zwanego kararyjskim), którego do tworzenia rzeźb używał m.in. Michał Anioł. Mitoraj spędzał tam większą część roku, a na pozostałą wybierał się do Paryża bądź na południe Francji. Jego monumentalne rzeźby zdobią wiele ważnych stolic i miast Europy, m.in. Paryż (na La Défense), Londyn, Rzym, Mediolan, Kraków, Warszawę, Lozannę, a także znalazły swe miejsce w Stanach Zjednoczonych czy Japonii. Jego dorobek artystyczny prezentowano na ponad 100 wystawach indywidualnych na całym świecie. Dzieła Mitoraja znajdują się w wielu prestiżowych kolekcjach na świecie, m.in. w zbiorach sztuki współczesnej Muzeów Watykańskich. Tematem jego rzeźb, przypominających antyczne posągi, jest najczęściej ludzkie ciało (pełne sylwetki bądź głowy, fragmenty twarzy, popiersia, torsy…). Chcąc dotrzeć do idei piękna, artysta często odwoływał się do historii i mitologii Grecji i Rzymu, również poprzez tytuły nadawane swoim dziełom: Ikar, Eros, Centauro… Jednak rzeźby Mitoraja często są zdeformowane (spękane, z rysami i ubytkami…), zniekształcone, „okaleczone” i z bliznami, „upadłe”, obandażowane (jak „Eros bendato”, czyli „Eros spętany” znajdujący się na Rynku Głównym w Krakowie) bądź powalone na ziemię. Ta „miejscowa niedoskonałość” „okaleczonych herosów” Mitoraja, w zderzeniu z odwołaniami do klasycznych kanonów, skłania do refleksji na temat tego, co znajduje się we wnętrzu człowieka; staje się „zwierciadłem” jego duszy, a rzeźby te mogą w ten sposób być odczytywane zupełnie współcześnie, przez pryzmat „człowieka uwikłanego w swój własny los”.

Igor Mitoraj zmarł 6 października 2014 r. w Paryżu. Cieszył się ogromnym uznaniem we Włoszech, a ciągłe zainteresowanie zarówno ze strony włoskich władz lokalnych jak i publiczności świadczy o niegasnącej popularności jego twórczości i jej współczesnym odbiorze. Mitoraj uważany jest za jednego z najwybitniejszych współczesnych rzeźbiarzy. Wystawa w Pompejach, trwająca ponad pół roku, z pewnością przyczyni się do podtrzymania tej opinii.

AP

Na zdjęciu: Rzeźba „Luci di Nara” (Światła Nary) Igora Mitoraja na dziedzińcu Collegium Iuridicum w Krakowie (w którym mieści się Instytut Historii Sztuki UJ, ul.Grodzka 53, naprzeciwko Kościoła pw. Św. Piotra i Pawła) – dar artysty dla Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Komentuj...

*



niedziela, 21 lipiec, 2019

  • Pogoda w Paryżu



    Niestety aktualne dane pogodowe nie są dostępne!


     
  • Kurs walut

  • Newsletter Vector Polonii

  • Partner: ASSOCIATION YOT-ART