Paryż: wystawa Je brûle Paris (Palę Paryż!)

Utworzono 28 sierpnia 2015 przez Luiza

Darri Lorenzen, Cast Hand, installation, 2014

Darri Lorenzen, Cast Hand, installation, 2014

Czego boi się Europa? I dlaczego zgadzamy się na grę w strach? Z lękiem i z mechanizmami polityki strachu będzie konfrontować wystawa Je brûle Paris przygotowana przez Stanisława Rukszę w Cité internationale des arts w Paryżu. 4 piętra przestrzeni wystawienniczej w centrum francuskiej stolicy zajmą prace współczesnych artystów i artystek wizualnych składające się na panoramę powszechnych lęków, obsesji i paranoi. Ekspozycja nie tylko porusza kluczowy dla współczesności temat, ale również stwarza wyjątkową szansę na spotkanie perspektywy Europy Środkowej i Europy Zachodniej. Czy boimy się tak samo?

Je brûle Paris! (Palę Paryż!) to wystawa – esej wizualny – złożona z prac artystów, dokumentacji i obiektów. Tytuł nawiązuje do apokaliptycznej powieści Brunona Jasieńskiego (1928) – polskiego futurysty, który po jej publikacji został deportowany z Francji i uzyskał azyl w ZSRR. W powieści młody, bezrobotny Francuz mści się na stolicy Francji za wykluczenie i poniżenie, jakiego doświadczył. Wykradłszy z laboratorium bakterie dżumy zaraża nimi wodę w miejskiej sieci wodociagów. W dniu święta narodowego, 14 lipca, do szpitali trafiają pierwsze ofiary epidemii. W odizolowanym mieście powstają odrębne, skłócone ze sobą narodowe republiki i powoli skazują się na zagładę. Wystawa odnosi się do stosowanej dzisiaj powszechnie polityki strachu. Żyjemy w epoce nadmiaru, również przesytu niepokojem. Symptomatyczne są powstające w ostatnich dekadach liczne wersje nadciagającego końca, nazwane przez Umberto Eco „laicką obsesją nowej apokalipsy”. Prace prezentowane na wystawie tworzą
panoramę współczesnych lęków przed m.in.: fantazmatem Obcego w społeczeństwie; skutkami niesłychanego przyrostu naturalnego (będącego w historii najczęściej zwiastunem nadciągającej liczebnej korekty ludzkości); wojną informacyjną; widmem radykalnej islamizacji; epidemią eboli i śmiercią; końcem kapitalizmu oraz deficytem wyobrażeń alternatywnej wizji przyszłości.

Wystawa odbywa się w ramach programu Place called Space, którego inicjatorem i głównym koordynatorem jest Fundacja Imago Mundi. Program łączy rezydencje artystyczne, wystawy i warsztaty, budując nową jakość pomiędzy tymi działalnościami. Instytucje zaangażowane jak dotąd: Bétonsalon Paris, BWA Tarnów, BWA Sokół, Careof/DOCVA Milano, Cité Internationale des arts, Futura, HIT Gallery, Kronika Bytom, Kunsthaus Dresden, Meet Factory, Muzeum Narodowe w Krakowie, NGBK, Tranzit.sk.

Wernisaż: 31 sierpnia 2015, godz. 18.00–21.00

Od 1 do 10 września, 2015

Kurator: Stanisław Ruksza

Aranżacja wystawy: Łukasz Błażejewski

Artyści i artystki, między innymi: Soufiane Ababri, Jacek Adamas, Łukasz Błażejewski, Bogna Burska, Maciek Chodziński & Maciek Salamon, Hubert Czerepok, Magda Fabianczyk, Zbigniew Libera, Darri Lorenzen, Michał Łagowski, Marina Naprushkina, Franciszek Orłowski, Joanna Rajkowska, Kristian Skylstad, Łukasz Surowiec, Grzegorz Sztwiertnia, Jerzy Truszkowski, Łukasz Trzciński, Andrzej Urbanowicz, Marek Wasilewski, Piotr Wysocki.

Cité internationale des arts, Paryż (18, rue de l’Hôtel de Ville) www.citedesartsparis.net

Wstęp wolny

Lukasz Surowiec, Waiting room, video, 2013

Lukasz Surowiec, Waiting room, video, 2013

Maciej Chodzinski Maciej Salamon, Roboty ziemne, 2014

Maciej Chodzinski Maciej Salamon, Roboty ziemne, 2014

Rajkowska_14.5 x 114mm MDZ high explosive shell

Rajkowska_14.5 x 114mm MDZ high explosive shell

Rajkowska_M4A1 carbine

Rajkowska_M4A1 carbine

Rajkowska_Uzi submachine gun

Rajkowska_Uzi submachine gun

Wysocki_Zikr_1

Wysocki_Zikr_1

Wysocki_Zikr_2

Wysocki_Zikr_2

Zbigniew-Libera-People-Burning-Money-2013-1148x1600

Zbigniew-Libera-People-Burning-Money-2013-1148×1600

Komentuj...

*



środa, 1 kwietnia, 2020

  • Pogoda w Paryżu



    Niestety aktualne dane pogodowe nie są dostępne!


     
  • Kurs walut

  • Newsletter Vector Polonii

  • Partner: ASSOCIATION YOT-ART