Blog | STRONA GLOWNA

Tags: , ,

Wystawa „Zdzisław BEKSIŃSKI – In hoc signo vinces” w Galerii Roi Doré w Paryżu

Utworzono 10 listopada 2017 przez Red. VP

Galeria Roi Doré ma zaszczyt zaprosić na wystawę „Zdzisław BEKSIŃSKI – In hoc signo vinces”.
Wernisaż w sobotę 2 grudnia 2017 o godz. 18.00 / Wystawa od 5 grudnia 2017 do 13 stycznia 2018.

Dwa lata po wystawie „Zdzisław Beksiński i inni artyści z kolekcji prywatnej”, która odbyła się w Galerii Roi Dore na przełomie 2015 i 2016 r., mamy zaszczyt zaprosić Państwa na wystawę w całości poświęconą twórczości Beksińskiego (1929-2005).

Wystawa „Beksiński – In hoc signo vinces” prezentuje 13 obrazów (a także rysunki oraz fotografie) artysty, pochodzących z kolekcji prywatnej. To wydarzenie jest dla wszystkich miłośników sztuki Beksińskiego niezwykłą okazją, gdyż prezentowane tu prace olejne były do tej pory pokazywane tylko raz publicznie, ponad 30 lat temu i pozostają zazwyczaj niedostępne dla publiczności. „Beksiński – In hoc signo vinces” jest pierwszym etapem serii wystaw, które zaprezentują prace artysty we Francji (Salon « Dessin et peinture à l’eau », Grand Palais, Paryż, 2018) i w Polsce (Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, Warszawa 2018).

Zdzisław Beksiński urodził się w 1929 r. w Sanoku, zmarł tragicznie w 2005 r. w Warszawie. Był malarzem, fotografikiem, rysownikiem i rzeźbiarzem, w którego twórczości, zabarwionej surrealizmem, dominuje charakter oniryczny i fantastyczny. Beksiński rozpoczął swoją karierę artystyczną w latach 50-tych od fotografii, następnie zaś zwrócił się w stronę rysunku. Malarstwo olejne pojawiło się dosyć późno w twórczości Beksińskiego – artysta zaprezentował publicznie obrazy zrealizowane tą techniką po raz pierwszy w 1970 r. – ale szybko stało się ono jego prawdziwą wizytówką.

Dzieła te przywołują najczęściej fantastyczny świat: dziwne i opustoszałe pejzaże, zmumifikowane istoty – ludzkie lub hybrydy – czasami w stanie rozkładu bądź przypominające szkielety. Jednocześnie Beksiński rysował i malował zarówno krajobrazy jak i postaci z ogromną precyzją i poczuciem detalu. Choć jego dzieła mogą wydawać się na pierwszy rzut oka niepokojące i makabryczne, po pewnym czasie widz zaczyna koncentrować się na transcendentnej piękności obrazów Beksińskiego. Jak zauważył T. Nyczek: Obrazy Beksińskiego, kiedy widzi się je nieustannie i żyje w ich obecności, wyzbywają się swojego aspektu zewnętrznego, a jednocześnie spojrzenie odbiorcy się sublimuje, wnika dalej i głębiej (Tadeusz Nyczek, „Wstęp” w: Beksinski. Photographies, dessins, sculptures, peintures, Anna et Piotr Dmochowski, API, Corée, 1991).

Galerie Roi Doré
6, rue Sainte Anastase • 75003 Paris
Tél: + 33 1 42 78 54 42 • galerie@roidore.com • www.roidore.com • www.art-maniac.pro
WSTĘP WOLNY

Komentarzy (0)

Tags: , , ,

Wystawa ARTURA MAJKI w Galerii Roi Doré w Paryżu

Utworzono 13 września 2017 przez Red. VP

Galeria Roi Doré zaprasza na wystawę
ARTUR MAJKA – ISTNIENIA…
Wernisaż w sobotę 16 września o godz. 18.00
Wystawa od 19 września do 14 października 2017

Wystawa „Existences…” („Istnienia…”) prezentuje najnowsze prace Artura Majki, wśród których znajdują się zarówno monumentalne płótna, jak i kameralne kompozycje; malarstwo oraz struktury przestrzenne wykonane z drewna bądź metalu. Niezależnie od formatu oraz techniki, człowiek pozostaje jednak w centrum zainteresowań artysty, tak w dziełach, gdzie mocne linie oraz zdecydowane kontrasty kolorystyczne tworzą zarys postaci ludzkich, jak i w tych pracach, gdzie nie jest on przedstawiony. Jednak pozostała po nim dotkliwa pustka – samotne krzesło w opuszczonej przestrzeni – przywołuje go na myśl równie dosadnie, jak jego obecność.

Artur Majka koncentruje się więc w swoich pracach na różnych formach i etapach ludzkiej egzystencji w najbardziej podstawowym znaczeniu – istnienie i nieistnienie, obecność i nieobecność. Choć zarówno tematyka, jak i stylistyka prezentowanych prac wpisują się w poszukiwania typowe dla Artura Majki, wystawa „Existences…” dowodzi nieustannego rozwoju artysty. Jego najnowsze dzieła to twórczość dojrzała, głęboko przemyślana pod względem wizualnym i koncepcyjnym.

Artur Majka urodził się w 1967 r. w Tarnowie. Jest malarzem, rysownikiem, fotografikiem i architektem. Mieszka i pracuje w Paryżu. Ukończył Politechnikę Krakowską na Wydziale Architektury oraz paryską École Nationale Supérieure des Beaux-Arts. Jego wszechstronne wykształcenie znajduje odbicie zarówno w różnorodności stosowanych przez niego technik, wśród których znaleźć można malarstwo akrylowe, fotografię, sitodruk oraz wiele innych, jak i w bogactwie jego doświadczeń zawodowych. Artysta zajmuje się bowiem nie tylko malarstwem czy fotografią, ale także grafiką, w tym ilustrowaniem różnego rodzaju wydawnictw i tworzeniem plakatów. Co więcej, Majka często stosuje różne inspiracje, techniki i style w obrębie jednego dzieła, co pozwala mu uzyskać oryginalne efekty plastyczne, a tym samym nadać swojej twórczości nowy wymiar.

W czerwcu 2017 r. artysta został laureatem III edycji Konkursu „NanoArt” im. profesora Tadeusza Malińskiego, w której zaprezentował rzeźbę „Istnienia równoległe”.

Galeria Roi Doré
6, rue Sainte Anastase
75003 Paris
Tél : + 33 1 42 78 54 42
galerie@roidore.com
www.roidore.com
www.art-maniac.pro
www.art-nano.com
wt-pt od 12.00 do 19.00, sobota od 13.00 do 20.00, WSTĘP WOLNY

Komentarzy (0)

Tags: , , , ,

Prezentacja wystawy SZTUKA KRZYŻA. KRZYŻ W SZTUCE Galerii Roi Doré w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej – od 23 marca do 30 września 2017

Utworzono 09 marca 2017 przez Red. VP

Galeria Roi Doré w Paryżu oraz Muzeum Archidiecezji Warszawskiej mają przyjemność zaprosić na prezentację wystawy SZTUKA KRZYŻA. KRZYŻ W SZTUCE w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej.
Wernisaż odbędzie się w czwartek 23 marca o godz. 18.00,

wystawa potrwa od 24 marca do 30 września 2017 r.

24 listopada 2016 r. paryska Galeria Roi Doré zainaugurowała w swoich salach – znajdujących się w słynnej artystycznej dzielnicy Marais – ekspozycję „Sztuka krzyża. Krzyż w sztuce”. Zbiegła się ona tym samym z 1050. rocznicą chrztu Polski, choć jej celem nie było studium kwestii religijnych czy patriotyczno-narodowych, lecz analiza obecności motywu krzyża w sztuce na przestrzeni wieków.

W związku z sukcesem paryskiej wystawy oraz dzięki współpracy z Muzeum Archidiecezjalnym w Warszawie, ekspozycja „Sztuka krzyża. Krzyż w sztuce” zostanie zaprezentowana polskiej publiczności w salach MAW w dn. 24 marca – 30 września 2017.

Wystawa zorganizowana przez Galerię Roi Doré podejmuje zagadnienie wykorzystania motywu krzyża w sztuce od starożytności po dzień dzisiejszy. Znak ten – powstały z dwóch przecinających się pod kątem prostym linii – łączy w sobie pozorną prostotę wizualną i złożoność symbolu zarazem uniwersalnego i mającego różne, potencjalnie kontrowersyjne znaczenia w zależności od epoki i kontekstu. Ten mający ogromny ładunek emocjonalny, duchowy i historyczny motyw, jest wszechobecny od czasów antycznych nie tylko w codziennym życiu w wielu krajach i kulturach – tak w kontekście religijnym, jak i świeckim – ale także w sztuce.

Prezentowana w salach MAW wystawa oferuje rzadki i cenny przegląd przedmiotów i dzieł sztuki wywodzących się z różnych okresów i podejmujących temat krzyża w różnych ujęciach – pochodzących ze zbiorów MAW, Galerii Roi Doré oraz z kolekcji prywatnych. Obok obiektów o przeznaczeniu sakralnym, zaprezentowane zostaną prace takich artystów jak: Michał BATORY, Zdzisław BEKSIŃSKI, Maciej BIENIASZ, Wiesław BOROWSKI, Pierre BOSCO, Henryk BUKOWSKI, Zdzisław CYANKIEWICZ, Salvador DALI, Tadeusz DUDZIŃSKI, ELLA K, Halina EYSYMONT, Janusz EYSYMONT, Zlatko GLAMOČAK, Jean-Claude GUIGNEBERT, Władysław HASIOR, Jan HAUSBRANDT, Achille JACQUET, Janusz KAPUSTA, Bogdan KONOPKA, Donald LABORIE, Aliska LAHUSEN, Jean LAMBERT-RUCKI, Marian KĘPIŃSKI, Lech MAJEWSKI, Artur MAJKA, Andriy MARUSZECZKO, Aldona MICKIEWICZ, Francis MONTANIER, Stanisław NOAKOWSKI, Gen PAUL, Wojciech PLEWIŃSKI, Jackson POLLOCK, Dimitrije POPOVIĆ, Basil Ivan RAKOCZI, Georges ROUAULT, Jacek SEMPOLIŃSKI, Tomek SIKORA, Władysław SKOCZYLAS, Walter SPITZER, Andrzej STRUMIŁŁO, Andrzej SZCZEPANIEC-SETTA, Marian SZYSZKO-BOHUSZ, Jerzy TCHÓRZEWSKI, Justyna TUHA, Witold URBANOWICZ, Vladimir VELIČKOVIĆ, Jacques VILLON, Tadeusz WĄS, Stanisław WÓJCIKOWSKI, Leon WRÓBLEWSKI, Joanna ŻAMOJDO.

Wystawie towarzyszy bogato ilustrowany katalog (wydanie drugie), poświęcony kwestii historycznego, artystycznego i duchowego znaczenia krzyża oraz jego obecności w sztuce na przestrzeni wieków, aż do czasów współczesnych.


SZTUKA KRZYŻA. KRZYŻ W SZTUCE / ART OF THE CROSS. THE CROSS IN ART

Muzeum Archidiecezji Warszawskiej
ul. Dziekania 1, 00-279 Warszawa
www.maw.art.pl
muzeum@maw.art.pl
tel: +48 22 621 34 14
Godziny otwarcia / Opening hours:
wtorek–piątek: 12.00–18.00 / Tuesday–Friday: 12–6 PM
sobota–niedziela: 12.00–16.00 / Saturday–Suday: 12–4 PM
poniedziałek: nieczynne / Monday: closed

Galerie Roi Doré
6, rue Sainte Anastase, 75003 Paris
www.roidore.com
www.art-maniac.pro
galerie@roidore.com
tel: +33 1 42 78 54 42

Na plakacie wykorzystano reprodukcję obrazu Aldony Mickiewicz-Boruty, pt. „Wieczernik” (1986, olej na płótnie, 120 x 100 cm) ze zbiorów Muzeum Archidiecezji Warszawskiej.

Komentarzy (0)

Tags: , , , , ,

Wystawa Justyny Tuhy w Galerii Roi Doré w Paryżu

Utworzono 05 marca 2017 przez Red. VP

Galeria Roi Doré zaprasza na wystawę JUSTYNA TUHA – MONOTYPIE.
Wernisaż w czwartek 16 marca o godz. 18.00.
Wystawa potrwa od 16 marca do 15 kwietnia 2017 r.

Wystawa prezentuje prace Justyny TUHY z lat 2013-2017. Artystka urodziła się w 1956 roku w Katowicach, od 1986 r. mieszka i pracuje w Niemczech (obecnie w Düsseldorfie).

Justyna TUHA jest malarką wypowiadającą się w stylistyce niefiguratywnej, jednak pozostaje ona ściśle związana z rzeczywistością. Jej ulubioną techniką jest monotypia graficzna, pozwalająca na uzyskanie tylko jednej odbitki i znajdująca się poniekąd na pograniczu odbitki sensu stricto i oryginału. Pozwala ona artystce tworzyć złożone kompozycje, w których linia nie jest już elementem dekoracyjnym, lecz strukturalnym, tworząc zarazem rytm kompozycji. Ponadto, TUHA sprawnie posługuje się kolorem, czasem wydającym się być faktorem drugorzędnym w stosunku do linii – ale nadal odgrywającym ważną rolę konstrukcyjną – innym razem zajmującym znaczne powierzchnie, przypominając twórczość artystów Colorfield painting. Posługując się tymi dwoma elementami, jak również ze względu na właściwości techniki monotypii, która wprowadza element przypadku w proces artystyczny, TUHA tworzy prace, które stają się odrębnymi światami; zadziwiającymi i złożonymi strukturami, w których dyscyplina formy ulega dekonstrukcji pod wpływem spontanicznego gestu.

Jednakże, choć forma i technika – którymi TUHA posługuje się z wirtuozerią – są podstawą w jej twórczości, artystka wciąż pozostaje ściśle związana z rzeczywistością, znajdując inspirację w poezji współczesnego świata. Wykorzystując nowoczesne symbole, kody i logotypy, przywołuje ona w swych pracach motywy noszące ślady codziennego życia, poddając tym samym pod rozwagę wizualne przyzwyczajenia współczesnego człowieka, atakowanego ze wszystkich stron przez różnego rodzaju bodźce optyczne. W swoich monotypiach, często tworzonych seriami, artystka zabiera nas w graficzną, poetyczną i zarazem symboliczną podróż, w której linia stanowi punkt wyjścia.

GALERIE ROI DORÉ
6, rue Sainte Anastase – 75003 Paris
Tél: + 33 1 42 78 54 42
galerie@roidore.com
www.roidore.com
wtorek-piątek 12.00-19.00, sobota 13.00-20.00
WSTĘP WOLNY

Komentarzy (0)

Tags: , , ,

Wystawa WITOLDA URBANOWICZA „RECTO/ VERSO” w Galerii Roi Doré w Paryżu

Utworzono 26 stycznia 2017 przez Red. VP

Galeria Roi Doré zaprasza na wystawę WITOLD URBANOWICZ – RECTO/VERSO.
Wernisaż w czwartek 9 lutego o godz. 18.00.
Wystawa potrwa od 10 lutego do 11 marca 2017 roku.

W sobotę 11 lutego br., Galeria zaprasza na spotkanie z ks. Janem Sochoniem, autorem tomu wierszy „Półmrok” wydanego nakładem Éditions yot-art (2016), które poprowadzi Cezary Dobies.

Witold Urbanowicz (pseud. Vito Vandost) jest postacią niezwykłą – jako pallotyn i artysta samouk łączy z powodzeniem karierę malarza i rzeźbiarza z głęboką wiarą i służbą Bogu. Wystawa „Recto/Verso” ukazuje różne, czasami antynomiczne – w każdym razie pozornie – oblicza tego artysty o bogatej wyobraźni, którego źródła natchnienia są równie zróżnicowane jak jego sztuka. Czerpie on swoje inspiracje z jednej strony z krajobrazów rodzinnych Suwałk, które ukształtowały jego wrażliwość, z drugiej zaś ze swoich licznych doświadczeń, w tym spotkań z wielkimi postaciami świata polityki i sztuki, które spotykał jako dyrektor pallotyńskiego wydawnictwa Éditions du Dialogue.

Owa dwoistość jest wszechobecna w twórczości Urbanowicza, w której sceny o tematyce religijnej sąsiadują z pejzażami, portretami, aktami, scenami erotycznymi czy rodzajowymi. Jednakże w każdej z tych kategorii, artysta wydobywa istotę rzeczy, łącząc jednocześnie elementy na pozór sprzeczne: siła gestu nie przeczy jego lekkości, dynamika kompozycji – otrzymana dzięki kontrastom kolorystycznym bądź kresce szybkiej, ale precyzyjnej – nie unicestwia spokoju i harmonii charakteryzujących dzieła Urbanowicza. Ta postawa „recto verso” artysty jest także oczywista w jego sposobie traktowania tematu i medium: z jednej strony artysta nie koncentruje się na wiernym odtworzeniu rzeczywistości, mimo iż jest ona obecna, a nawet kluczowa w jego dziełach, z drugiej zaś eksperymentuje z materiałami – jego dzieła są najczęściej zrealizowane farbą akrylową lub pastelami na różnych materiałach, w zależności od tego co artysta posiada akurat pod ręką: płótno, kawałek papieru, kartonu czy plastiku, a nawet kamień – te eksperymenty nie są jednak istotą jego sztuki.

„W pejzażach ulotnej natury, w twarzach i ciałach buduje świat marzeń, przeżyć, złożoność ludzkiego « ja ». Plastyka jest jego drugą naturą, której oddaje się bez zakłamań, jest samokształtowaniem się twórczym w rozterkach mijającego czasu. Ta próba pogłębienia siebie, dążenia do mistrzostwa zmusza do zadumy i wzrusza. Świadczy o jego potrzebach ducha”. (Paweł Jocz, 1997).

GALERIE ROI DORÉ
6, rue Sainte Anastase – 75003 Paris
Tél: + 33 1 42 78 54 42
galerie@roidore.com
www.roidore.com
wtorek-piątek 12.00-19.00, sobota 13.00-20.00
WSTĘP WOLNY

Komentarzy (0)

Tags: , , , , ,

Wystawa SZTUKA KRZYŻA. KRZYŻ W SZTUCE w Galerii Roi Doré, od 24 listopada 2016 do 4 lutego 2017 r.

Utworzono 14 listopada 2016 przez Red. VP

Galeria Roi Doré zaprasza na wystawę SZTUKA KRZYŻA. KRZYŻ W SZTUCE.
Wernisaż odbędzie się w czwartek 24 listopada, wystawa potrwa od 25 listopada 2016 do 4 lutego 2017 roku.

krzyz-50x70_

Krzyż, powstały z dwóch przecinających się pod kątem prostym linii, łączy w sobie pozorną prostotę wizualną i złożoność symbolu zarazem uniwersalnego i mającego różne, potencjalnie kontrowersyjne znaczenia w zależności od epoki i kontekstu. Motyw ten, o ogromnym ładunku emocjonalnym, duchowym i historycznym, jest wszechobecny od czasów antycznych po dziś dzień nie tylko w codziennym życiu w wielu krajach i kulturach – tak w kontekście religijnym, jak i świeckim – ale także w sztuce.

Wystawa zorganizowana przez Galerię Roi Doré podejmuje zagadnienie obecności krzyża w sztuce na przestrzeni wieków, oferującym tym samym rzadki i cenny przegląd przedmiotów i dzieł sztuki z różnych okresów i w różnych ujęciach. Obok obiektów o przeznaczeniu sakralnym, Galeria Roi Doré ma przyjemność zaprezentować pracę takich artystów jak: Michał BATORY, Zdzisław BEKSIŃSKI, Pierre BOSCO, Henryk BUKOWSKI, Zdzisław CYANKIEWICZ, Salvador DALI, Zlatko GLAMOČAK, Jean-Claude GUIGNEBERT, Władysław HASIOR, Jan HAUSBRANDT, Achille JACQUET, Janusz KAPUSTA, Bogdan KONOPKA, Donald LABORIE, Aliska LAHUSEN, Jean LAMBERT-RUCKI, Lech MAJEWSKI, Artur MAJKA, Francis MONTANIER, NOER, Terry O’NEILL, Gen PAUL, Wojciech PLEWIŃSKI, Jackson POLLOCK, Dimitrije POPOVIĆ, Basil Ivan RAKOCZI, Georges ROUAULT, Tomek SIKORA, Walter SPITZER, Bert STERN, Andrzej STRUMIŁŁO, Andrzej SZCZEPANIEC-SETTA, Justyna TUHA, Witold URBANOWICZ, Vladimir VELIČKOVIĆ, Jacques VILLON, Tadeusz WĄS, Stanisław WÓJCIKOWSKI, Joanna ŻAMOJDO.

krzyz-zaproszenie-internet

Wystawie towarzyszy bogato ilustrowany katalog, poświęcony kwestii historycznego, artystycznego i duchowego znaczenia krzyża oraz jego obecności w sztuce na przestrzeni wieków, aż do czasów współczesnych.

Ponizej link do filmu wideo zrealizowanego podczas wernisażu z 24 listopada 2016 r. :
https://www.youtube.com/watch?v=tdAm1Mme6v4&feature=youtu.be

GALERIE ROI DORÉ
6, rue Sainte Anastase – 75003 Paris
Tél: + 33 1 42 78 54 42
galerie@roidore.com
www.roidore.com
wtorek-piątek 12.00-19.00, sobota 13.00-20.00
WSTĘP WOLNY

Komentarzy (0)

Tags: , , ,

Prezentacja wystawy finalistów konkursu im. I. J. Paderewskiego „W służbie sztuce i ojczyźnie” Galerii Roi Doré w Bydgoszczy podczas X Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego, 6-20 listopada 2016 r.

Utworzono 04 listopada 2016 przez Red. VP

invit-pen_inter_2W dniach 6-20 listopada br., znacząca część wystawy finalistów konkursu im. Ignacego Jana Paderewskiego W służbie sztuce i ojczyźnie” zostanie zaprezentowana we foyer Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy podczas X Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Ignacego Jana Paderewskiego.

Prezentowane dzieła są inspirowane życiem i twórczością Ignacego Jana Paderewskiego (1860-1941), polskiego kompozytora i pianisty światowej sławy oraz męża stanu, premiera ministra spraw zagranicznych w 1919 r., delegata pełnomocnego rządu polskiego na konferencji pokojowej w Paryżu, zwieńczonej podpisaniem traktatu wersalskiego, kończącego pierwszą wojnę światową oraz wysłannika rządu polskiego do Ligi Narodów, odznaczonego m.in. Orderem Orła Białego, francuskim Krzyżem Wielkim Legii Honorowej oraz tytułem Rycerza Wielkiego Krzyża Orderu Imperium Brytyjskiego.

Konkurs im. Ignacego Jana Paderewskiego „W służbie sztuce i ojczyźnie” wpisuje się w długą tradycję związków sztuk plastycznych z muzyką, ale także z historią, a nawet z zaangażowaniem politycznym w służbie ojczyźnie w potrzebie. Te popularne w historii sztuki tematy podejmowane są tu na nowo przez artystów wywodzących się z różnych krajów i pokoleń, posługujących się bardzo odmiennymi technikami, od malarstwa do dzieł video.

michal-batory-hommage-a-i-j-paderewski-1941-2016-2016-resized
Michal BATORY, Hommage à Ignacy Jan Paderewski / 1941 – 2016, 2016

piotr-betlej-op-10-n-1-2016-resized
Piotr BETLEJ, Op.10 N°;1., 2016

artur-majka_ce-qui-reste_to-co-zostaje_techn-mixte-sur-papier_70x100cm_bd


Artur MAJKA, Ce qui reste / To co zostaje, 2016

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Maria JANIGA, W hołdzie Paderewskiemu, 2016

setta-resized
Andrzej SZCZEPANIEC „SETTA”, Portret Ignacego Paderewskiego, 2016

Komentarzy (0)

Tags: , , , ,

Wystawa Gabrieli Morawetz w Paryżu

Utworzono 31 października 2016 przez Red. VP

Zapraszamy na wystawę Gabrieli Morawetz pt. „Chambre d'(a)pesanteur” [„Pokój (nie)ważkości”] w Galerii Thessa Herold w 3. dzielnicy Paryża.

morawetz

Wernisaż – w obecności artystki – odbędzie się w sobotę 5 listopada od godz. 16.00 do 20.00, wystawa potrwa do 17 grudnia 2016 r. Na okoliczność wystawy wydano katalog z tekstem Laury Serani, biografią artyski oraz reprodukcjami prezentowanych prac. Część dzieł z serii „Chambre d'(a)pesanteur” Galeria Thessa Herold zaprezentuje ponadto w ramach słynnego paryskiego salonu fotograficznego PARIS PHOTO (10-13 listopada br., stand B40, Grand Palais).

Gabriela Morawetz urodziła się w 1952 roku w Rzeszowie. Dzieciństwo i młodość spędziła w Krakowie, gdzie ukończyła Akademię Sztuk Pięknych na wydziale malarstwa w pracowni Jerzego Nowosielskiego i grafiki pod kierunkiem Stanisława Wejmana. W latach 1975-1983 mieszkała w Wenezueli. Od 1983 roku mieszka i pracuje w Paryżu.

W swojej twórczości Morawetz uprawiała różne rodzaje sztuki, od rysunku pastelami, przez fotografię i rzeźbę, aż po malarstwo olejne, jednak począwszy od 1990 r. zajmuje się prawie wyłącznie fotografią, której tajniki miała okazję poznać jeszcze w atelier swojego dziadka-fotografa. Eksperymentując nieustannie w zakresie owego medium, stworzyła specyficzny styl, którego podstawą jest niezwykłe zestawienie różnorodnych technik, częściowo autorskich. Jej prace przesiąknięte są swego rodzaju magią i oniryzmem, gdzie rzeczywistość miesza się z sennymi marami i staje iluzją. Na temat swojej twórczości sama Morawetz mówi w ten sposób: „Szukam swego rodzaju wizualnej perfekcji, ale paradoksalnie, ta wewnętrzna wizja ukazana jest za pomocą efektu optycznego rozmazania… Zawsze byłam zafascynowana ukrytą częścią rzeczywistości. Tak więc staram się zakwestionować uczucie równowagi, które tak bardzo staramy się zachować…”

Gabriela Morawetz prezentuje swoje fotografie nie tylko w Europie (Francja, Polska), ale także na całym świecie: w Stanach Zjednoczonych (Nowy Jork, Chicago, Miami) czy w Azji (Chiny, Japonia). W 2006 r. Muzeum Sztuki Współczesnej w Wenezueli zorganizowało dużą retrospektywę prac artystki. Morawetz zaprezentowała swoje dzieła również w Galerii Roi Doré w Paryżu, biorąc udział w wystawie „Le réel enchanté”, zorganizowanej w ramach prestiżowego Miesiąca Fotografii w 2012 roku.

Galeria Thessa Herold
7, rue de Thorigny
75003 Paris
wtorek-sobota: 11.00-13.15, 14.00-18.45
www.thessa-herold.com

Komentarzy (0)

Tags: , , ,

Wkrótce uroczystości związane z zakończeniem prac konserwacyjnych pomnika króla Władysława Jagiełły w Central Parku, podczas których odkryto medalion z postacią św. Klary z Asyżu

Utworzono 15 października 2016 przez Red. VP

jagiello-1Pomnik Króla Władysława Jagiełły, zwany również Pomnikiem Grunwaldzkim, stoi w nowojorskim Central Parku od 1945 roku. W połowie sierpnia br,. w czasie prac renowacyjnych, które trwać miały do połowy października br., dokonano niesłychanego odkrycia: wewnątrz posągu, przedstawiającego króla na koniu, znaleziono medalion z brązu z postacią św. Klary z Asyżu oraz metalowy pilnik. Obiekty te odkryto sprawdzając stan wnętrza pomnika, a według ekspertów pozostawił je tam najprawdopodobniej rzeźbiarz lub osoby, które pomagały mu wykonać odlew posągu we Włoszech, prawdopodobnie we Florencji, w drugiej połowie lat trzydziestych XX wieku.

Monument, wykonany w brązie przez rzeźbiarza Stanisława Kazimierza Ostrowskiego (1879-1947), znajduje się na uczęszczanej trasie spacerowej Central Parku, w pobliżu Stawu Żółwiowego. Przedstawia króla Jagiełłę na koniu z dwoma skrzyżowanymi mieczami, i jest to jeden z najokazalszych i największych pomników nowojorskiego Central Parku. Rzeźbę odlano z brązu na podstawie gipsowego modelu. Ustawiona jest na czterometrowym cokole, wraz z którym liczy 7-8 metrów. Napis na cokole pomnika (w języku angielskim) brzmi: *KING * JAGIELLO * Wladyslaw Jagiello – King of Poland – Grand Duke of Lithuania – 1386-1434 Founder of a Free Union of the Peoples of East Central Europe – Victor Over the Teutonic Aggressors at Grunwald July 15 – 1410. Na bokach cokołu widnieje duży, widoczny z daleka napis POLAND. Pomysł jego podarowania Polsce przez Polonię amerykańską sięga 1910 r. – w 500. rocznicę Bitwy pod Grunwaldem. Niestety wybuch I wojny światowej plany te zniweczył. Starania ponownie podjęto w 1937 r., gdy miał ozdobić pawilon Światowej Wystawy w Nowym Jorku w 1939 roku. Jednak II wojna światowa unicestwiła kolejne plany. Ostatecznie statuę przekazał miastu Nowy Jork Komitet Pomnika Króla Jagiełły (1945 r.). Latem 2010 roku, Polonia amerykańska zorganizowała obchody 600-lecia Bitwy pod Grunwaldem w Central Parku: pod pomnikiem Jagiełły ustawiła się warta honorowa w strojach z XV wieku, a z Polski sprowadzono na tę okoliczność kopię „Bitwy pod Grunwaldem” Jana Matejki, która przez kilka godzin stała obok posągu Króla w nowojorskim parku.

jagiello-4 jagiello-3

Obecnie Pomnik Grunwaldzki w Central Parku to „punkt zborny” amerykańskiej Polonii z okolic Nowego Jorku. U stóp polskiego króla Jagiełły na koniu gromadzą się liczne rzesze Polaków, m.in. po tradycyjnej, popularnej i barwnej, corocznej Paradzie Wielkanocnej (Easter Parade), zwanej także Paradą Kapeluszy, gdyż towarzyszy jej barwny Festiwal Kapeluszy na 5. alei na Manhattanie.

W tym roku, współpracująca z władzami miasta organizacja Central Park Conservancy postanowiła poddać renowacji ten zabytek, gdyż ząb czasu nadgryzł go nieco, odbierając mu dawny blask. W trakcie prac konserwatorskich, które rozpoczęto w czerwcu br., w podbrzuszu konia, na którym zasiada polski król wycięto otwór, w celu usunięcia skorodowanych elementów połączenia między granitową podstawą a ustawionym na niej monumentem i oczyszczenia wnętrza z rdzy. Wtedy właśnie znaleziono oba obiekty. Medalion z brązu, mierzący około 25 x 9 cm przedstawia najprawdopodobniej św. Klarę (Chiara d’Assisi, ur. w Asyżu jako Chiara Scifi, ok. 1193-1253) – zakonnicę powiązaną ze św. Franciszkiem z Asyżu, z którym założyła Zakon Świętej Klary (Ordo Sanctae Clarae – OSC), nazywany potocznie zakonem klarysek.

Sami konserwatorzy byli zaskoczeni tym znaleziskiem. Po wykonaniu odpowiedniej dokumentacji, raportu i zdjęć, ostatecznie postanowiono znalezione obiekty z powrotem umieścić we wnętrzu pomnika.

Prace renowacyjne mają się zakończyć jesienią tego roku. Oficjalne uroczystości odsłonięcia monumentu pod patronatem senator Anny Marii Anders przewidziane są na 29 i 30 października br. Towarzyszyć mają im także także uroczystości organizowane przez polski Konsulat w Nowym Jorku. W celu organizacji uroczystości w Central Parku konieczne było uzyskanie zgody z NYC Parks Department, nad czym wcześniej pracowano.

jagiello jagiello-6 jagiello-5 jagiello-2

Jak informuje Konsulat Generalny RP w Nowym Jorku – współorganizator i gospodarz sympozjum – uroczystości związane z zakończeniem prac konserwacyjnych organizowane są przez społeczny komitet – King Jagiełło Monument Working Group. W składzie komitetu znajdują się: Instytut Piłsudskiego, Polonia Technica, Polsko-Amerykański Kongres (Oddział LI), Parafia św. Stanisława Biskupa i Męczennika na Manhattanie, prof. dr. Krzysztof Wodiczko z ASP w Warszawie i Uniwersytetu Harvarda oraz Krystyna Piórkowska.

Celem obchodów jest zapoznanie społeczeństwa anglojęzycznego z osiągnięciami polskiej sztuki, historii, jak i w kwestii konserwacji. Obchody uroczystości związanych z zakończeniem prac konserwacyjnych będą miały formę sympozjum, które odbędzie się w salonach Konsulatu oraz wydarzeń społeczno-kulturalnych w Central Parku. Sympozjum będzie okazją do poznania historii pomnika króla Władysława Jagiełły. Prelegentami będą specjaliści w danych dziedzinach, m.in. najbardziej znany amerykański specjalista od polskiego Art Deco, prof. dr Krzysztof Wodiczko oraz konserwator odpowiedzialny za prace renowacji pomnika Króla Jagiełły.

Więcej informacji o uroczystościach związanych z zakończeniem prac konserwacyjnych pomnika króla Jagiełły w Central Parku znaleźć można na stronie: http://kingjagiello.blogspot.fr/.

AP, fot.: MS

Źródła: PAP,
http://www.rmf24.pl/ciekawostki/news-zaskakujace-odkrycie-w-central-parku-znaleziono-medalion-z-p,nId,2252004,
Konsulat Generalny RP w Nowym Jorku

Komentarzy (0)

Tags: , , , ,

Kontynuując obchody 75. rocznicy śmierci Paderewskiego, zapraszamy na wystawę „Historia serca Paderewskiego” w Paryżu

Utworzono 03 października 2016 przez Red. VP

plakat Nawiązując do niedawno zorganizowanej wystawy zbiorowej finalistów konkursu im. Ignacego Jana Paderewskiego (1860-1941) „W służbie sztuce i ojczyźnie”, a także kontynuując obchody 75. rocznicy śmierci Paderewskiego, Galeria Roi Doré zaprasza na wystawę „Historia serca Paderewskiego” Fundacji AVE ARTE, której załóżyciel, Wiesław Dąbrowski, jest autorem scenariusza i realizatorem filmu dokumentalnego o Paderewskim pt. „Paderewski, człowiek czynu, sukcesu i sławy”.

Wernisaż wystawy: sobota, 8 października 2016 r. o godz. 18.00.

Wystawa potrwa od 11 do 15 października 2016 r.

 

 

Historia serca Paderewskiego (Wiesław Dąbrowski / Fundacja AVE ARTE)

Inspiracją do przygotowania wystawy stała się pośmiertna historia Ignacego Jana Paderewskiego – jego serca i ciała, które od śmierci artysty w 1941 roku przebyły długą drogę, aby znaleźć się w miejscu ostatniego spoczynku. Na łożu śmierci Ignacy Jan Paderewski ustnie przekazał siostrze, Antoninie Paderewskiej Wilkońskiej, swoją ostatnią wolę: „serce przekazuję Polonii, natomiast ciało niech wróci do wolnej Polski”.

Pogrzebem Paderewskiego zajął się nowojorski przedsiębiorca pogrzebowy Jan Smoleński. Zgodnie z przekazaną mu ostatnią wolą kompozytora usunął serce ze zwłok zmarłego, zabalsamował je i czekał na dalsze dyspozycje, które jednak nie nadeszły –siostra Paderewskiego zmarła 4
miesiące po swoim bracie. Smoleński umieścił więc serce Paderewskiego w mauzoleum cmentarza Cypress Hills na Brooklynie w Nowym Jorku. Po
jego śmierci w grudniu 1945 roku nikt nie znał miejsca przechowywania serca Paderewskiego.

Przypadkowego odkrycia dokonali w 1959 roku Conrad J. Wycka oraz Henryk Archacki. Henryk Archacki, zagorzały patriota, powziął sobie za cel znalezienie godniejszego miejsca pochowania serca artysty. W roku 1983 Kongres Polonii Amerykańskiej powołał Komitet Serca Paderewskiego, którego przewodniczącym wybrano oczywiście Henryka Archackiego.
Trzy lata później za najlepsze miejsce pochówku serca uznano Narodowe Sanktuarium Matki Bożej Częstochowskiej w Doylestown (Pensylwania).

Urna z sercem mistrza została przewieziona 21 czerwca 1986 roku do pracowni rzeźbiarza Andrzeja Pityńskiego w Johnson Atelier Technical Institute of Sculpture w Mercerville (New Jersey). Tam siedmioosobowa komisja rozwiązała grube zwoje bandaża z gazy, by odkryć zabalsamowane serce Paderewskiego. Ponownie otulone świeżą gazą, poświęcone przez o. Lucjusza Tyrasińskiego, dyrektora i kustosza Narodowego Sanktuarium Matki Bożej Częstochowskiej w Doylestown, zostało umieszczone i zapieczętowane w nowej urnie zaprojektowanej przez Andrzeja Pityńskiego. W urnie umieszczono również dokument komisji podpisany przez świadków wydarzenia. Tego samego dnia przetransportowano urnę do Sanktuarium w Doylestown. Uroczystość odsłonięcia i dedykacji odbyła się 29 czerwca 1986 roku w 45. rocznicę śmierci Paderewskiego.

paderewski-dabrowski-plakat-vo-fr

Do przygotowania wystawy posłużyły unikatowe zbiory z prywatnego archiwum, niestety niedawno zmarłego Jerzego Kossa – fotografa i historiografa z Nowego Jorku, jednego z członków Komitetu Serca Paderewskiego. Resztę materiałów otrzymano od Instytutu Józefa Piłsudskiego w Ameryce (Nowy Jork), Muzeum Polskiego w Ameryce (Chicago) oraz Polskiej Agencji Prasowej.

Serdecznie zapraszamy!

logo-ave-arte

Image 15.05.2016 at 18.19Galerie Roi Doré
6, rue Sainte Anastase
75003 Paris
Tél: + 33 1 42 78 54 42
galerie@roidore.com
www.roidore.com
wtorek-piątek 12.00-19.00, sobota 13.00-20.00 / WSTĘP WOLNY
du mardi au vendredi de 12h00 à 19h00, le samedi de 13h00 à 20h00 / ENTREE LIBRE

Komentarzy (0)



niedziela, 19 listopad, 2017

  • Pogoda w Paryżu


    3°C
    Bezchmurne niebo

    Dzisiaj:
    8°C / 1°C
     
    ponwtośroczwpiąsob
    12°12°13°16°14°13°
    11°
  • Kurs walut

  • Newsletter Vector Polonii

  • Partner: ASSOCIATION YOT-ART