Cannes: 67. Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Utworzono 23 kwietnia 2014 przez Luiza

niebieski_pokoj_fragmenty_980x390Film dyplomowy  „Fragmenty” Agnieszki Woszczyńskiej, pełnometrażowa koprodukcja argentyńsko-polsko-francuska „Refugiado” („Pod ochroną”) ze zdjęciami Wojciecha Staronia oraz animacja „Niebieski pokój” Tomasza Siwińskiego znajdą się w prestiżowych sekcjach 67. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes (14-25 maja 2014). Wszystkie filmy są współfinansowane przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Współfinansowany przez PISF film dyplomowy Agnieszki Woszczyńskiej „Fragmenty” wyprodukowany przez Szkołę Filmową w Łodzi w koprodukcji z AT Productions i Before My Eyes zostanie pokazany w konkursie krótkometrażowym Quinzaine des Réalisateurs (Directors’ Fortnight). W rolach głównych wystąpili Agnieszka Żulewska i Dobromir Dymecki. W pozostałych rolach na ekranie zobaczymy m.in.: Sławomira Orzechowskiego, Sebastiana Stankiewicza, Katarzynę Wajdę i Tomasza Borkowskiego. Autorem zdjęć jest Bartosz Świniarski.

– „Fragmenty” to zbiór luźno powiązanych ze sobą scen o rozpadzie związku, rozpadzie świata, którego główna bohaterka kurczowo się trzyma. Anna i jej partner wiodą wygodne życie, mają dobrze płatną pracę i chodzą do drogich restauracji, uprawią intensywny seks i poranny jogging. Jednak mieszczański styl życia, monotonia, z której nie widać wyjścia, powodują, że Anna gnije od środka – piszą twórcy filmu.

W sekcji Quinzaine des Réalisateurs (Directors’ Fortnight) wśród 19 pełnometrażowych tytułów z całego świata znalazł się współfinansowany przez PISF film „Refugiado” („Pod ochroną”) autorstwa Argentyńczyka Diego Lermana ze zdjęciami Wojciecha Staronia. Producentem filmu ze strony polskiej jest Małgorzata Staroń (Staron-Film). -„Refugiado” jest miejskim filmem drogi i jednocześnie rodzajem rodzinnego thrillera. Film opowiada historię ucieczki matki z synem przed nieobliczalnym ojcem. Ofiarą konfliktu między matką i ojcem staje się siedmioletni Matias, który  za wszelką cenę stara się ocalić swój świat. To niezwykle prosty i przejmujący film o skrywanej przemocy w rodzinie widzianej oczami dziecka – piszą twórcy filmu.

Konkurs Quinzaine des Réalisateurs (Directors’ Fortnight) został powołany przez francuską gildię reżyserów po wydarzeniach maja ’68. Prezentowane są w nim dzieła młodych, obiecujących filmowców. Od samego początku w ramach programu promowane jest odważne, awangardowe kino. To tutaj pierwsze swoje filmy pokazywali najwięksi twórcy kina autorskiego: Werner Herzog, George Lucas, Martin Scorsese, Ken Loach, Jim Jarmusch, Jerzy Skolimowski, bracia Dardenne i Michael Haneke. W ramach Directors’ Fortnight przyznawane są nagrody: SACD Prize, Label Europa Cinemas, Art Cinema Award oraz Illy Prize Short Film.

Dotychczas w sekcji Quinzaine des Réalisateurs zaprezentowano m.in.: „Cztery noce z Anną” Jerzego Skolimowskiego, „Code Blue” Urszuli Antoniak, krótki metraż „Portret z pamięci” Marcina Bortkiewiczai „Kongres” Ariego Folmana. Podczas festiwalu odbędą się 2 pokazy „Fragmentów”. Dokładne daty zostaną podane na początku maja.

Więcej informacji: www.quinzaine-realisateurs.com.

Współfinansowana przez PISF polsko-francuska animacja „Niebieski pokój” autorstwa Tomasza Siwińskiego zostanie zaprezentowana w sekcji Semaine de la Critique (Critics’ Week). Producentami filmu są Sacrebleu Productions oraz łódzki SE-MA-FOR. „Niebieski pokój” zrealizowany jest w technice tradycyjnej animacji malarskiej wspomaganej współczesnymi możliwościami obróbki cyfrowej i grafiki 3D. – Mężczyzna budzi się w niebieskim pokoju. Nie wie jak się w nim znalazł i jak się z niego wydostać. Okno jest jego jedynym połączeniem ze światem zewnętrznym. Z biegiem czasu to co przez nie widzi staje się coraz bardziej niezwykłe -piszą twórcy filmu.

Warto wspomnieć, że swoje pierwsze filmy prezentowali w tym programie m.in. Bernardo Bertolucci, Wong Kar Wai, Guillermo del Toro, Kevin Smith, François Ozon czy Gaspar Noé. Do udziału w Semaine de la Critique zapraszani są twórcy filmów będących debiutem lub drugim filmem danego reżysera, które nie były pokazywane na festiwalach filmowych poza granicami kraju, gdzie powstał dany obraz. Z nadesłanych filmów organizatorzy co roku wybierają 7 pełnometrażowych filmów konkursowych. Film Tomasza Śliwińskiego znajdzie się wśród 10 krótkich i średniometrażowych obrazów. W 2010 roku w tej sekcji prezentowano film „Turysta” Mateja Subiety (prod. SF Odeon, w rolach głównych wystąpili Stanisław Brudny  i Anna Milewska).

Więcej informacji o 67. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes: www.festival-cannes.com.

Informacja ze strony www.pisf.pl.

Komentowanie zablokowane.



sobota, 24 sierpnia, 2019

  • Pogoda w Paryżu



    Niestety aktualne dane pogodowe nie są dostępne!


     
  • Kurs walut

  • Newsletter Vector Polonii

  • Partner: ASSOCIATION YOT-ART