Kontynuując obchody 75. rocznicy śmierci Paderewskiego, zapraszamy na wystawę „Historia serca Paderewskiego” w Paryżu

Utworzono 03 października 2016 przez Red. VP

plakat Nawiązując do niedawno zorganizowanej wystawy zbiorowej finalistów konkursu im. Ignacego Jana Paderewskiego (1860-1941) „W służbie sztuce i ojczyźnie”, a także kontynuując obchody 75. rocznicy śmierci Paderewskiego, Galeria Roi Doré zaprasza na wystawę „Historia serca Paderewskiego” Fundacji AVE ARTE, której załóżyciel, Wiesław Dąbrowski, jest autorem scenariusza i realizatorem filmu dokumentalnego o Paderewskim pt. „Paderewski, człowiek czynu, sukcesu i sławy”.

Wernisaż wystawy: sobota, 8 października 2016 r. o godz. 18.00.

Wystawa potrwa od 11 do 15 października 2016 r.

 

 

Historia serca Paderewskiego (Wiesław Dąbrowski / Fundacja AVE ARTE)

Inspiracją do przygotowania wystawy stała się pośmiertna historia Ignacego Jana Paderewskiego – jego serca i ciała, które od śmierci artysty w 1941 roku przebyły długą drogę, aby znaleźć się w miejscu ostatniego spoczynku. Na łożu śmierci Ignacy Jan Paderewski ustnie przekazał siostrze, Antoninie Paderewskiej Wilkońskiej, swoją ostatnią wolę: „serce przekazuję Polonii, natomiast ciało niech wróci do wolnej Polski”.

Pogrzebem Paderewskiego zajął się nowojorski przedsiębiorca pogrzebowy Jan Smoleński. Zgodnie z przekazaną mu ostatnią wolą kompozytora usunął serce ze zwłok zmarłego, zabalsamował je i czekał na dalsze dyspozycje, które jednak nie nadeszły –siostra Paderewskiego zmarła 4
miesiące po swoim bracie. Smoleński umieścił więc serce Paderewskiego w mauzoleum cmentarza Cypress Hills na Brooklynie w Nowym Jorku. Po
jego śmierci w grudniu 1945 roku nikt nie znał miejsca przechowywania serca Paderewskiego.

Przypadkowego odkrycia dokonali w 1959 roku Conrad J. Wycka oraz Henryk Archacki. Henryk Archacki, zagorzały patriota, powziął sobie za cel znalezienie godniejszego miejsca pochowania serca artysty. W roku 1983 Kongres Polonii Amerykańskiej powołał Komitet Serca Paderewskiego, którego przewodniczącym wybrano oczywiście Henryka Archackiego.
Trzy lata później za najlepsze miejsce pochówku serca uznano Narodowe Sanktuarium Matki Bożej Częstochowskiej w Doylestown (Pensylwania).

Urna z sercem mistrza została przewieziona 21 czerwca 1986 roku do pracowni rzeźbiarza Andrzeja Pityńskiego w Johnson Atelier Technical Institute of Sculpture w Mercerville (New Jersey). Tam siedmioosobowa komisja rozwiązała grube zwoje bandaża z gazy, by odkryć zabalsamowane serce Paderewskiego. Ponownie otulone świeżą gazą, poświęcone przez o. Lucjusza Tyrasińskiego, dyrektora i kustosza Narodowego Sanktuarium Matki Bożej Częstochowskiej w Doylestown, zostało umieszczone i zapieczętowane w nowej urnie zaprojektowanej przez Andrzeja Pityńskiego. W urnie umieszczono również dokument komisji podpisany przez świadków wydarzenia. Tego samego dnia przetransportowano urnę do Sanktuarium w Doylestown. Uroczystość odsłonięcia i dedykacji odbyła się 29 czerwca 1986 roku w 45. rocznicę śmierci Paderewskiego.

paderewski-dabrowski-plakat-vo-fr

Do przygotowania wystawy posłużyły unikatowe zbiory z prywatnego archiwum, niestety niedawno zmarłego Jerzego Kossa – fotografa i historiografa z Nowego Jorku, jednego z członków Komitetu Serca Paderewskiego. Resztę materiałów otrzymano od Instytutu Józefa Piłsudskiego w Ameryce (Nowy Jork), Muzeum Polskiego w Ameryce (Chicago) oraz Polskiej Agencji Prasowej.

Serdecznie zapraszamy!

logo-ave-arte

Image 15.05.2016 at 18.19Galerie Roi Doré
6, rue Sainte Anastase
75003 Paris
Tél: + 33 1 42 78 54 42
galerie@roidore.com
www.roidore.com
wtorek-piątek 12.00-19.00, sobota 13.00-20.00 / WSTĘP WOLNY
du mardi au vendredi de 12h00 à 19h00, le samedi de 13h00 à 20h00 / ENTREE LIBRE

Komentuj...

*



sobota, 29 kwiecień, 2017

  • Pogoda Paryż



    14°C
    odczuwalne 14°C
    Zachmurzenie umiarkowane

     
    nieponwtośro
    16°14°16°14°

  • Kurs walut

  • Ogłoszenia

  • Newsletter Vector Polonii

  • Portal prowadzony w ramach programu „Media w służbie Polonii”, realizowanego przez Fundację SEMPER POLONIA i współfinansowanego dzięki dotacji Kancelarii Senatu RP.